Tillgänglighet för SAFOS Chatt

Försäkringskassan står bakom den här webbplatsen och vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Det här dokumentet beskriver hur SAFOS Chatt uppfyller lagen om tillgänglighet till digital offentlig service, eventuella kända tillgänglighetsproblem och hur du kan rapportera brister till oss så att vi kan åtgärda dem.

Hur tillgänglig är webbplatsen?

Vi är medvetna om att delar av SAFOS Chatt inte är helt tillgängliga.

Vad kan du göra om du inte kan använda delar av webbplatsen?

Om du behöver innehåll från SAFOS Dokument som inte är tillgängligt för dig, men som är undantaget från lagens tillämpningsområde enligt beskrivning nedan, kan du meddela oss.
Skicka allmänna frågor via e-post

Rapportera brister i webbplatsens tillgänglighet

Vi strävar hela tiden efter att förbättra webbplatsens tillgänglighet. Om du upptäcker problem som inte är beskrivna på den här sidan, eller om du anser att vi inte uppfyller lagens krav, meddela oss så att vi får veta att problemet finns.

Anmäl brister i vår digitala tillgänglighet

Tillsyn

Myndigheten för digital förvaltning har ansvaret för tillsyn för lagen om tillgänglighet till digital offentlig service. Om du inte är nöjd med hur vi hanterar dina synpunkter kan du kontakta, och påtala det för Myndigheten för Digital förvaltning.

Myndigheten för Digital förvaltning (digg.se). Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Teknisk information om webbplatsens tillgänglighet

Den här webbplatsen är inte förenlig med lagen om tillgänglighet till digital offentlig service.

Bristande förenlighet med lagkraven

Det innehåll som beskrivs nedan är på ett eller annat sätt inte helt tillgängligt.

Problem vid användning utan syn

  • En del interaktiva objekt har otydlig beskrivning, eller ingen beskrivning alls.
  • När du som använder skärmläsare är i ett samtal blir information om samtalet uppläst om och om igen. Det gör det mycket svårt att delta ett samtal utan att stänga av skärmläsaren.
  • På några platser är listor inte kodade som sådana, däribland listorna över rum och kortkommandon.
  • På några ställen är kod-element placerade felaktigt i varandra. Det kan göra att saker inte fungerar som väntat för dig med skärmläsare.
  • När du delar en bild i chatten finns ingen möjlighet att ge bilden en alternativtext.
  • Det finns en del problem med hur rubriker är kodade i tjänsten, vilket kan göra innehållet svårare att förstå för dig med skärmläsare
  • Områdena för att välja favoriter, rum och personer är byggda på ett komplext sätt. De delarna kan vara svåra att använda för dig med skärmläsare.
  • Det finns ett fåtal tabeller utan radrubriker.
  • För att komma till rumsinformation och notifikationer efter att ha öppnat dem måste du som navigerar med tangentbord gå igenom huvudinnehållet på sidan först.
  • På ett ställe öppnar en radioknapp en ruta ovanpå sidan när du navigerar till den med tangentbordet. Det gör det omöjligt att nå val längre ner i gruppen av radioknappar.

Problem vid användning med nedsatt syn

  • En del objekt och texter i tjänsten har för låg kontrast mot bakgrunden.
  • Felmeddelanden är placerade till [MG3] höger om inmatningsfälten och kan vara lätta att missa om du använder förstoring.
  • En del knappar och kryssrutor bland inställningarna är placerade långt ute till höger och kan vara lätta att missa om du använder förstoring.
  • När tool-tips visas kan du inte flytta muspekaren till dem utan att de försvinner.
  • På ett par platser är knappar gjorda så att det är lätt att råka klicka på dem av misstag, istället för att aktiveras när du släpper upp musknappen aktiveras de när du trycker ner den.
  • En del länkar är enbart identifierade med färg.
  • Tjänsten anpassar sig dåligt till större zoom-inställningar. Men fungerar ok upp till runt 200% på en stor skärm

Problem vid användning med begränsad rörlighet/skakningar

  • För att komma till rumsinformation och notifikationer efter att ha öppnat dem måste du som navigerar med tangentbord eller brytare gå igenom huvudinnehållet på sidan först.
  • En del knappar har små klickytor, bland annat där du gör inställningar för kamera och mikrofon i ett möte.
  • På ett ställe öppnar en radioknapp en ruta ovanpå sidan när man du till den med tangentbordet. Det gör det omöjligt att nå val längre ner i gruppen av radioknappar.
  • Tjänsten är inte byggd för mindre skärmar och fungerar mycket dåligt på sådana. Det finns en app som alternativ, vilket blir det enda valet för dig som främst använder en mobil.
  • På ett par platser är knappar gjorda så att det är lätt att råka klicka på dem av misstag, istället för att aktiveras när du släpper upp musknappen aktiveras de när du trycker ner den.
  • Stöd för automatisk ifyllning är inte på för de fält som har nytta av det

Problem vid användning ­­med kognitiva svårigheter

  • Stöd för automatisk ifyllning är inte på för de fält som har nytta av det.
  • En del länkar är inte tydliga med sin funktion.
  • Inmatningsfält för epost och telefonnummer ger ingen information om förväntat format.
  • Felmeddelande för e-post beskriver inte tydligt hur felet ska lösas.
  • Ikoner används ibland utan text, vilket gör det svårare att förstå deras funktion.
  • Förkortningar används på en del platser vilket gör innehållet svårare att förstå.
  • När tool-tips visas kan du inte flytta muspekaren till dem utan att de försvinner.
  • På ett par platser är knappar gjorda så att det är lätt att råka klicka på dem av misstag, istället för att aktiveras när du släpper upp musknappen aktiveras de när du trycker ner den.
  • Vid ett textfält visas det enbart med färg när det blir fel

Problem vid användning utan att se färg

  • Vid ett textfält visas det enbart med färg när det blir fel.
  • En del länkar är enbart identifierade med färg.

Problem vid användning utan hörsel/begränsad hörsel

  • Möten har ingen automatisk textning.

Hur vi arbetar med att korrigera våra brister rörande digital tillgänglighet

Försäkringskassan har ställt krav på leverantören och att vi håller koll på status om digitala tillgängligheten. Produktleverantören för Element arbetar löpande med att rätta tillgänglighetsproblem och man förväntas vara klara under hösten 2024.

Hur vi testat SAFOS Chatt

Vi har låtit utomstående experter från ett konsultbolag som är experter på digital tillgänglighet granska webbgränssnittet SAFOS Video. Detta för att säkerställa att gränssnittet följer Lagen om digital offentlig service (DOS-lagen).

Senaste bedömningen gjordes den 21:a december 2022.